Saturday 28 November 2009

Mansurah oh Mansurah

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Mesyuarat agung semakin hampir. Macam-macam isu timbul sejak akhir-akhir ini di Mansurah. Isu rebut adik, isu PCM, isu SC, isu petisyen, isu pencalonan dan pelbagai lagi. Mungkin kali pertama saya mengulas isu-isu panas Mansurah namun saya boleh dikira ketinggalan zaman kerana terlalu sibuk untuk raya Adha kali ini.

Geram
Geram apabila sempat saya membaca ulasan-ulasan yang menggunakan istilah muka-muka lama, kelompok sama dan yang sewaktu dengannya. Kalian sibuk mengkritik tanpa membantu sepenuhnya mengatasi masalah yang timbul.

Mari kita muhasabah. Mudah sahaja, kenapa balik-balik orang yang sama. Tidak malukah kita? Mereka sanggup untuk turun padang dan bekerja sehingga kadang kala masa untuk diri hatta pelajaran terkorban. Mereka sanggup untuk menjadi yang di atas hatta pekerja bawahan sedangkan semua sedar yang pekerjaan ini adalah pekerjaan tanpa gaji dan memerlukan pengorbanan yang besar.

Kita? (Guna istilah kita sesuai, sama-sama muhasabah)

Kita sibuk dengan perasaan tak puas hati tapi tidak menghulur tangan membantu. Kita sibuk mengkritik tapi tidak cuba bersama-sama merasai sukarnya perjalanan mereka. Mungkin kerja yang sepatutnya dilakukan oleh 3 orang tetapi terpaksa ditanggung seorang. Masalah yang perlu diatasi semakin bertambah tetapi penyelasai masalah kekurangan tenaga.

Soal kepimpinan digembar-gemburkan perlu meliputi semua warga mansurah (pada saya sudah meliputi) tapi bagaimana pula dengan tenaga kerja bawahan?

Menguruskan ADHA'09 kami mengalami kekurangan (yang amat mungkin) tenaga kerja untuk kerja-kerja yang mungkin tidak popular seperti membersihkan tempat gotong-royong. Kebanyakan pelajar menolak terus (tidak berminat) atau 'meletak jawatan' atas pelbagai alasan apabila kami memerlukan bantuan anda. Jadi saya rasa kita perlu sedar, banyak lagi yang perlu kita titik beratkan. Jangan hanya sibukkan pimpinan atasan tetapi menyumbang tenaga bawahan tidak sudi.

Jangan jadi manusia pentingkan diri sahaja. Sibuk mahukan pimpinan pilihan hati atas alasan mahu kebajikan pelajar terjaga sepenuhnya tetapi menyumbang tenaga supaya impian kebajikan kita semua terjaga sepenuhnya tidak sudi memberi dengan serela hati. Balik-balik alasan study (bab ini perlu ulas lain).

Banyak lagi yang ingin saya luahkan tetapi kekangan masa yang terlalu menghabat. Dengan kesempatan ini marilah warga mansurah sekalian khasnya pelajar perubatan mansoura university untuk turun bersama-sama menjayakan program ADHA'09. Mari kita buktikan yang kita mahukan PCM ini milik semua. 

p/s: artikel ekspress

4 comments:

Musafir diri said...
This comment has been removed by the author.
Musafir diri said...

looks like PERMAIans are way more supportive than mansouriyyin...

just advertise at YM and in no time everyone floods the lapahan area...

even when the daging came late they still stay...

and cleaned the area until 2 am... including akhawat...

wonder... it's due to 2nd class mentality or wrong approach of student society???

haha... kontroversi seh aku ni...

M. As Suhaimi said...

back to the basic... utk apa korang berpersatuan... pikir2kan.....

Mukmin bin Mohd Khairi said...

setuju komentar abg di atas