Thursday 19 November 2009

Hanim dan UPSR

Lagi dua hari peperiksaan MCQ tetapi Allah sahaja yang tahu betapa tidak selesanya saya dengan musim sejuk kali ini ditambah pemanas rosak. Terpaksa saya mengambil inisiatif memakai beberapa lapis baju. Terbayang bagaimana orang-orang Islam yang diuji di luar sana. Bukan sahaja pemanas malah baju pun belum tentu cukup untuk mereka melindung diri dari kesejukan.

Saat tidak enak dibuai mimpi, saya mendapat sms daripada umi, "Hanim dapat 5A UPSR". Hari itu umi beritahu yang dia mendapat Jayyid Jiddan dalam PSRA. Wah, ini agak mengejutkan. Rasanya ini rekod baru dalam keluarga. Saya dahulu terlalu menumpukan UPSR lalu mengabaikan PSRA.




Alhamdulillah setinggi kesyukuran kerana memberi kejayaan kepada adik kami. Mesti umi abuya lega sebab kakak tahu umi abuya selalu bimbangkan Hanim. Kali ini sempat ke sambut ke mana-mana? Nasib orang merantau, tengok gambar sahaja jawabnya.

Ingatlah jangan jadikan kejayaan pertama ini penyebab untuk lupa diri supaya kita tidak tergolong di kalangan orang yang tidak bersyukur.

“Dan ketika Tuhanmu memaklumkan: Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya akan ku tambah (nikmatKu) kepada kamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmatKu), maka pasti azabKu amat berat”. (Surah Ibrahim: 7)


p/s: Masuk tingkatan satu maka kena tingkatkan kematangan diri.

No comments: