Wednesday 15 April 2009

Taba...Lambaian Qal'ah (Bahagian 1)

Pengembaraan bermula...

Mereka bertolak daripada Teratak Imtiyaz sedikit lewat pagi itu. Huriyyah Production cuba menyusun segala bagasi dan perlatan ke dalam Avanza supaya tiada yang terpaksa ditinggalkan (biasa la wanita).

"Semua dah bersedia?" Pengarah telah berbunyi.

"Insya Allah semua sudah ok." Penuh semangat mereka.

"Ana tak pasti jalan Mansurah ke Sinai. Lain jika kita lalu Kaherah." Ustaz S mencetuskan persoalan. Aduh, soal jalan pengarah undur diri awal-awal.

"Kalau kita keluar daripada Mansurah ke Sinai lalu Dumyat, Insya Allah saya cuba" Yam penyelamat keadaan. Ternyata beliau cekap memainkan peranan sebagai co-pilot.



Alhamdulillah setelah sesi sesat jalan dan berpusing-pusing, tiba juga di Taba menjelang senja.

"Nampaknya kita kena kejar masa bimbang ammu tak bagi naik memandangkan dah petang" Secara tidak langsung pengarah meminta semua meningkatkan kelajuan semua berjalan menuju ke jeti.



Taba merupakan bandar pelancongan kecil di Mesir berdekatan Teluk Aqaba. Pernah dijajah oleh Israel pada beberapa kali antaranya pada tahun 1956 dan 1967. Malah di Salah El Deen Village pengunjung dapat melihat sempadan 4 buah negara Mesir, Israel, Jordan dan Arab Saudi.

Qal'ah Salahuddin Al-Ayubi seperi namanya merupakan kubu pertahanan yang digunakan oleh panglima agung Salahuddin Al-Ayubi dalam perang Salib dalam misi membebaskan Baitulmaqdis dari cengkaman kerajaan Kristian ketika itu.


Salahuddin al-Ayyubi atau nama sebenarnya Yusuf bin Ayyub (1137 -1193) mengasaskan dinasti Ayyubi bangsa Kurd di Mesir dan Syria. Di Barat beliau dikenali sebagai Saladin. Dia juga terkenal dalam kalangan Nasrani dan Muslim dengan kebolehannya sebagai ketua dan ketangkasannya dalam peperangan yang disertai juga dengan sifat kesateriaan dan belas kasihannya semasa Perang Salib. (seperti dalam filem Kingdom of Heaven)


Sallahuddin Al-Ayyubi - Mestica

(Islam memerlukan insan sehebat Salahuddin Al-Ayubi untuk bangun semula. Namun kita masih lalai dan leka dengan keseronokan dunia tanpa sedar permainan musuh kita.)

Lambaian hanya lambaian. Mereka hanya dapat melihat Qal'ah Salahuddin Al-Ayubi dari jauh. Walaupun pada mulanya mereka berjaya memujuk ammu namun akhirnya pihak keselamatan tidak benarkan mereka menaiki bot untuk ke sana memandangkan hari sudah gelap.

Semoga Allah memberi peluang di lain masa untuk menyambut lambaian itu. Kembara diteruskan...

2 comments:

chickenrice said...

jgn lupe `geng makanan` kat blakang..xder kitorg,xderlah mknn yg terpass ke dpan...huhuhu...nak jgk interframe...GENG DAPUR-AIN SOPAN,YAN,AIN...hihii

chickenrice said...

bleh la jugak `GENG TERHANTUK KEPALA` skali..