Saturday 26 June 2010

Always Be There

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah selesai kertas satu kini sedang bertungkus-lumus untuk kertas 2. Daripada 4 hari waktu persediaan, saya kerugian sehari kerana kesihatan dan stamina badan yang sedikit menurun. Tekanan kian terasa.

Kerap kali ketika tertekan saya mengambil jalan berdiamkan diri dan mengurungkan diri di dalam bilik. (kasihan ahli beit saya). Kadang-kala otak ligat berfikir dengan siapa ingin diluahkan perasaan. Kebiasaannya di saat beginilah semua sahabat baik saya sibuk, mahu menghantar sms kepada umi tetapi kehabisan kredit dan mahu belajar di tempat lain, tidak biasa. Macam-macam.

Ada masa saya mengeluh, mengapa ketika saya memerlukan seseorang, saya merasakan tiada siapa di sisi saya. Inilah kekhilafan diri saya. Saya juga sering terlupa bahawa setiap masalah dan tekanan, Allah-lah tempat mengadu yang pertama bukan manusia. Kadang-kala mengadu kepada manusia, kita kembali tertekan. Dipersalahkan balik atas tekanan yang dihadapi, dianggap remeh dan sebagainya.

Kembali kepada Allah, itu jalan yang terbaik. Siapa yang memberi ketenangan jikalau bukan Dia. Dia jugalah yang memberi jalan keluar kepada setiap kebuntuan. Jadi mengapa mudah mencari manusia tetapi bukan Dia? (Kenapa mudah meluahkan perasaan di facebook tetapi bukan Dia?) Tidak salah mengadu kepada manusia tetapi kenapa bukan Allah yang pertama?

"Dan Tuhanmu berfirman: Berdoalah kepadaKu, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri daripada menyembah-Ku akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hini dina." (40:60)

Saya bermuhasabah daripada ayat di atas, berdoalah kepada Allah, dia akan memperkenankan doa hambanya. Jika tertekan ambillah wudhuk, solat sunat, berdoa dan membaca al-Quran. Insya Allah tekanan akan berkurangan. Malah cara ini turut berkesan jika rindukan rumah.

Kadang-kala adik-adik mengadu di kala peperiksaan inilah pelbagai gangguan tiba termasuk gangguan emosi. Saya teringat kata-kata umi bahawa syaitan tidak suka orang yang fokus maka dia akan mengganggu usaha dan fokus kita. Jadi, jangan mudah terpedaya dan terlalu ikutkan tekanan.

Akhir kalam sebelum sambung membaca buku, saya hadiahkan perkongsian sebuah video indah ini kepada yang sudi membaca blog ini. Always Be There oleh Maher Zain. (Selalu sayu mendengar lagu ini).





p/s: Sungguh indah dan tenang video ini. Kepada mereka yang cukup terseksa dengan peperiksaan kali ini, semoga berkurang sedikit tekanan.

No comments: