Thursday, 28 May 2009

Isu Kahwin, Jangan Jadi LALANG

Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

"Semalam sambut
bezday. Habis kena usik bab kahwin". Saya bercerita kepada mak dalam perbualan telefon kami tahun lepas.

Beberapa hari kemudian.

"Mak cakap kakak nak kahwin."beritahu umi ketika kami berchatting.

Adus. Kata umi, orang-orang zaman dahulu tidak bergurau soal kahwin lagi-lagi anak dara. Saya hanya bercerita kejadian diusik rakan-rakan tetapi mak menyangka saya memberi hint untuk bernikah. Satu muhasabah kepada kita.


Gambar Hiasan

Setelah meniti usia hampir 21 tahun boleh dikatakan saya bosan dengan isu perkahwinan. Jangan salah faham. Pengalaman kehidupan saya membuatkan saya melihat perkahwinan suatu yang berat. Tanggungjawab yang akan saya pikul, saya berhasrat melaksanakan dengan sempurna jadi ia bukan suatu yang mudah.

Andai kawan-kawan rajin menjenguk blog ibu-ibu yang memaparkan gambar-gambar anak mereka yang comel tetapi saya tidak begitu teruja. Melihat gambar membuatkan saya berfikir bagaimana mahu membesarkan bakal anak-anak saya dengan sempurna. Memberi segalanya tanpa terlebih memanjakan.

Hidup berumah tangga dianggap mengecapi kehidupan bahagia. Tetapi, saya terfikir tanpa persiapan yang sempurna kebahagian akan digantikan dengan penderitaan. Kes penceraian semakin hari semakin meningkat termasuk di kalangan golongan agama cukup memberi igauan ngeri kepada saya. Saya tidaklah menolak perkahwinan samada perkahwinan semasa atau selepas belajar tetapi saya mengambil serius soal perkahwinan.

Bagaimana anda hendak berkahwin sekiranya isu perkahwinan dan penceraian dianggap isu mudah malah kadang kala restu ibu bapa cuba ditolak tepi. Bagaimana hendak berkahwin sekiranya sikap semasa bujang yang tidak diubah cukup membuat kesabaran rakan-rakan tergugat. Bak kata adik saya dalam artikel beliau (jemput baca), baik dan keji tidak bermula dari saat terlafaznya akad nikah tetapi sebelum itu lagi.

Bagi yang bercouple pula, jelas ia adalah haram. Namun, bagi yang masih mahu melakukan perkara terlarang, mereka ini adalah golongan tidak bermatlamat atau matlamat jangka pendek yang merugikan dan tidak bertanggungjawab. Mengapa? Fikir-fikirkan sendiri.


Gambar Hiasan

Saya menghormati individu yang menggalakan mempersiapkan diri demi sebuah perkahwinan berbanding individu yang menggalakkan perkahwinan tetapi gopoh. Isu perkahwinan bukan isu yang boleh digunakan untuk menarik perhatian orang.

Isu perkahwinan adalah isu yang perlu dipertimbangkan sewajarnya bukan jadi seperti lalang. Apabila wujud individu menolak perkahwinan usia muda, kita angguk. Apabila wujud individu mencanangkan perkahwinan usia muda, kita angguk. Kemudian pening. Jangan jadi robotik. Pertimbangkan sewajarnya bersesuaian dengan kondisi diri. Keputusan yang diambil biar bersesuaian dengan diri, keluarga dan masyarakat. Jangan jadikan isu perkahwinan fitnah.

Sekadar luahan fikiran saya dikala isu perkahwinan hangat diperkatakan di kala musim peperiksaan. Wallahualam.

p/s: Jika kita mahu tetapi Allah sudah tetapkan tidak, maka bagaimana-bagaimana pun TIDAK begitu juga jika kita tidak mahu tetapi Allah sudah tetapkan ya, maka bagaima-bagaimana pun YA. Jadi serah kepada Allah, tidak perlu frust.

2 comments:

Anonymous said...

Salam...("ibu sya nak kawin msa blajar..bleh tak??apa prasaan ibu kita ktika mndgr sokln yg kita tjukn itu??sudah tntu terkejut...ada juga yg gmbira,,,stiap org ada prasaan masing2..sma jgk prasaan org yg ingin berkahwin dgn org yg tdk..sebut pasal kawin jer..aku blum bersedia..alhamdulilah..ibu pnah berkta..kalu adik nak kawin cuba pkir msk2 dlu..klau bleh cuba elak2 kan dlu..kawin ni bnda bsar..bkn main2..ibu slalu pesan mcm tu..sbbnyer dia tau anknyer blum smpai msa nyer utk berkawin..mmg btul kawin itu indah ...ttpi klau tidak di drikn dgn tiang yg steguhnyer akn runtuh akhirnyer..yg pntg kita ikhlas nak berkahwin..utk mnmbh zuriat umat nabi MUhammad..bkn krn nafsu..jd klau nak tguhkn tiang perkahwinan tu..kita msti tguhkn dri kita dlu..jga solat kita..jga muamalat kita ..jga iman kita..insyaALLAH..perkahwinan yg dibina itu akn brdiri dgn tguhnyer smpai ke akhir hayat kita..jgn gopoh2 ..ok kawan2??kita tmpukn xm final kita dlu..pastu kalu nak kawin...kawin lah..tpi msti naik thn..huhu..smoga cik pnya blog ni bjaya dunia akhrt..amin..(nur)

Zinnirah said...

setuju bab ni!!....(^^)

kita perlu yakin pada Tuhan...

kan...

kan...

p/s..saya sdg mengintai2 org di mEsir...:P