Tuesday 19 May 2009

KU SANGKA DM TETAPI BA

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah hari ini berakhir peperiksaan subjek Pharmacology. Namun, masih ada lagi 3 subjek berbaki. Setelah bergelumung dengan ubat-ubatan kini bergelumung dengan cacing dan suku sakatnya.

Doktor kedua yang menyoal saya merupakan doktor Endocrine. Melangkah ke dalam pejabat beliau membuatkan saya tersenyum kerana Diabetes Melitus yang diajar beliau merupakan tajuk yang saya gemari. Namun, malang tidak berbau bukan itu yang disoal. Penuh psyco doktor menggoyahkan setiap jawapan saya mengenai penyakit semput (bronchial asthma).


INSULIN

Sebelum saya bercerita lebih jauh mengenai penyakit ini. Mari bertaaruf dengan insulin dahulu. Terdapat satu organ di dalam badan kita yang dinamakan pancreas. Pencreas mempunyai beta cell yang menghasilkan antaranya satu enzyme yang dipanggil insulin. Insulin bertanggungjawab mengawal kandungan gula di dalam badan manusia kerana insulin akan menghurai gula untuk menghasilkan tenaga. Insulin mempunyai receptor tersendiri yang dipanggil tyrosine kinase receptor.


DIABETES MELITUS

Diabetes Melitus atau dalam bahasa Melayunya penyakit kencing manis. Penyakit ini akan saya warisi dengan izin Allah kerana keluarga sebelah umi menderita penyakit ini. DM merupakan penyakit warisan jadi kepada yang mempunyai keluarga yang menghidap penyakit ini perlu mengawal diet mereka.

DM bermaksud sindrom gangguan pemprosesan gula, lemak dan protein dalam badan manusia mungkin disebabkan kekurangan insulin atau kekurangan bilangan dan sensitiviti insulin receptor.

Kategori
Diabetes Melitus secara umum terbahagi kepada 2 ketagori iaitu Non-Insulin Dependent DM (NIDDM) dan Insulin Dependant DM (IDDM). Terdapat kategori lain namun cukuplah mengatahui 2 kategori ini untuk permulaan. Jadi apakah berbezaan 2 ketagori ini?

Pesakit IDDM kebiasaanya berumur kurang daripada 30 tahun dan menghidap penyakit ini secara mendadak. Ia berpunca daripada pankreas yang tidak berfungsi dengan baik dan gagal menghasilkan insulin yang secukupnya. Secara umum pesakit ini bergantung kepada kawalan diet dan suntikan insulin (mandatori).

Pesakit NIDDM pula kebiasaannya berumur lebih daripada 30tahun dan kebiasaannya mempunyai masalah berat badan (obesity). Ia berpunca daripada insulin yang dihasilkan oleh badan tidak memainkan peranan dengan baik. Pesakit ini bergantung kepada kawalan diet dan jika perlu mengambil ubat anti-kencing manis (anti diabetic drugs).


Simptom

  1. Masalah berat badan atau obesiti
  2. Masalah tekanan darah tinggi
  3. Masalah jantung (coronary heart disease)
  4. Mempunyai sejarah keluarga menghidap DM
  5. Mempunyai diabetes ketika mengandung
  6. Mempunyai aras lemak yang tidak normal
  7. Sering membuang air kecil
  8. Sering berasa dahaga dan kerap minum
  9. Mudah letih

Setakat ini sahaja pengenalan kita dengan DM. Insya Allah penerangan yang lebih perinci akan saya terbitkan di www.klinikmansurah.blogspot.com selepas peperiksaan.

p/s: Maklumat BA boleh rujuk di www.klinikmansurah.blogspot.com

2 comments:

alia said...

salam..
alhamdulillah..teruskan penulisan nti dlm bidang perubatan..ana suka sngt coz ana amik nursing..:) dlm bidang yg same..bile baca blh refresh ape yg ana blaja..:)

Cik Hijau said...

Wslm...

Alhamdulillah. Tapi agak menjadi cabaran untuk terjemahkan istilah perubatan dalam bahasa Melayu.