Friday, 15 January 2010

CINTA Datang Lagi

(entry kali ini tanpa sebarang kawalan tatabahasa)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Lama sudah rasanya saya tidak menulis. Tak terniat untuk menulis mengenai isu yang lapuk tetapi cukup popular ini (banyak lagi isu yang lebih penting untuk diambil berat). Dek kerana sekali lagi saya diminta pandangan mengenai cinta, maka saya nukilkan sebagai entry blog. Sayalah orang yang paling tak layak rasanya nak mengulas benda-benda macam ini.



Couple itu sebenarnya perkataan yang biasa tapi 'luar' biasa pada saya.


Apa yang saya mampu adalah berkongsi pandangan dan panduan yang termampu. Mungkin pengalaman yang ada dikutip dari pemerhatian saya sahaja. Entry kali ini saya cuba meletak diri saya dalam diri rakan  (lebih kepada kaum hawa) di luar sana tanpa perbincangan yang sarat dengan dalil dan hukum (kita mudah-mudah sahaja).

Saya rasa sudah cukup banyak perbincangan mengenai jelasnya haram bercouple. Mungkin ada yang sudah muak dengan isu ini. Saya tak nak ulas, boleh tanya ustaz dan ustazah ataupun klik www.iluvislam.com. Di sana terdapat ruangan khusus mengenai cinta dan couple.


Bercinta itu akhirnya ke mana? 

Itulah soalan pertama saya kepada rakan yang bertanya mengenai masalah beliau dan pakwenya. Saya rasa semuanya akan menjawab semoga berakhir ke jinjang pelamin (kepada yang main-main, perbincangan ini tidak berapa sesuai ok.) Siapa yang bercinta tapi tak nak kahwinkan?





Jadi kita sudah sepakat jawapannya. Seterusnya jom muhasabah. Adakah apa yang anda lakukan sekarang (yakni bercouple) menjamin akhiranya sampai ke matlamat yang diimpikan? Mungkin di zaman bercinta, anda ikhlas untuk mengakhirinya dengan perkahwinan tetapi bagaimana dengan pakwe anda? Mungkin anda dan pakwe anda kedua-duanya ikhlas tetapi anda-andakah yang menentukan pengakhirannya?

Jadi apa penjamin dan penentunya? Allah. Ya~~, itulah jawapan yang tepat.

Couple dan sewaktu dengannya adalah perkara-perkara yang menghilangkan keberkatan dalam hidup kita (dah haram mestilah hilang berkat). Percayalah bahawa suatu perhubungan yang dimulakan dengan perkara yang mengundang murkaNya, maka ia akan menghantui hidup kita. Jangan terkejut, ada pasangan yang bercinta bagai nak rak selama 8 tahun akhirnya tak sampai setahun berkahwin sudah bercerai.

Malahan golongan yang faham agama pun susah nak jaga keberkatan ini. Bila permasalahan dalam hubungan seperti mak ayah tidak benarkan kita berkahwin awal berlaku (atas alasan masih belajar etc), kita mudah untuk menyalahkan ibu bapa tidak faham situasi kita. Tapi, pernahkan kita fikir inilah balasan dan teguran daripada Allah atas kecuaian kita.

Abang kepada seorang sahabat saya pernah berkata bahawa makwe ini buat mainan sahaja, bila mahu berkahwin mestilah cari yang menyejukkan mata atau yang terpelihara. Saya sendiri sebagai wanita akan rasa tercabar bila mendengar pernyataan macam itu. (Sedap-sedap dia nak mainkan anak orang ye!)





Tapi itulah realiti rakan-rakanku. Andai anda diberi pilihan antara sebiji gula-gula yang dibalut cantik dan sebiji gula yang bersalut pasir, yang manakah menjadi pilihan? Begitu juga antara wanita terpelihara dengan wanita yang mudah-mudah menyerahkan cinta serta bertukar-tukar pasangan, yang mana menjadi pilihan pria?

Jangan anggap seorang lelaki itu ikhlas mengasihi anda melainkan dia serius untuk mengahwini anda (bukan sekadar ajak kahwin ye). Bukan mahu mengajar rakan-rakan hawa di luar sana untuk buruk sangka tetapi langkah berjaga-jaga.  Yang jenis tak nak berbincang, tak nak berterus terang, yang bertangguh-tangguh dan sebagainya, boleh tolak tepi.

Jadi, berpandangan jauhlah. Jangan dek kerana ingin memenuhi perasaan ingin disayangi, anda merana di kemudian hari. Berasa jangkal masyarakat kebanyakan yang bercouple, anda pun teringin bercouple. Berasa tak sabar mempunyai kekasih hati, mat rempit pun sanggup dijadikan pakwe (tangkap muat itu yang bahaya).





Bersabar dahulu. Sabar itu akan membuahkan permata yang berharga. Jangan jadikan fitrah itu fitnah dan musibah. Syariat yang Allah tetapkan itu bukan penghalang tetapi mengawal supaya kita tidak terbabas. Jangan sehingga nasi sudah menjadi bubur, baru rasa menyesal.

Kita guna teori belajar. Peperiksaan semakin hampir. Rakan-rakan terus hanya melayan drama. Kita yang sedar kejayaan itu impian hidup sanggup berkorban keinginan menonton drama seperti orang lain kerana yakin usaha itu akan membuahkan hasil yang setimpal. Orang yang malas akhirnya rugi.

Begitu juga dalam kehidupan. Jodoh itu Allah telah tentukan bagi setiap anak adam. Jadi bersabarlah kerana akhirnya akan tiba juga saat kita dikasihi dan mengasihi malah dengan kesabaran itu buahnya lebih manis. Berbanding dengan orang yang tertipu dengan nikmat sementara (antaranya dapat pakwe curang).



Kadang kala apabila bersembang perkara ini ada rakan saya yang menjawab tahu je tapi dah perasaan. Saya faham, mana ada manusia yang tidak diuji. Maka berbalik pada pergantungan kita kepada Allah. Dia yang menentukan segalanya. Dialah yang berkuasa membolak balikkan hati kita.

Sharing is caring. Saya mahu berkongsi prinsip hidup saya dengan rakan-rakan. Apa yang saya pegang (terutama dalam soal jodoh) adalah usaha atau ingin macam mana pun tetapi jika Allah tentukan tidak maka jawapannya tetap tidak dan begitulah sebaliknya (semoga saya berpegang teguh dengan prinsip ini). Maka daripada hati merana akhirnya, lebih mudah serahkan kepada Allah. Mudahkan? (Tidak perlu rasa frust) Jangan cari pasal kalau tiada pasal, bak kata sahabat saya.





Hari ini saya merelakan malah meyakinkan hasrat rakan baik saya untuk bercerai dengan pakwenya. Mungkin dialah jodohmu tapi sekarang bukanlah masanya. Sekiranya dia jodohmu, biarlah pertemuan kalian itu pertemuan yang bermakna dan dirahmati. Mungkin juga dia bukan jodohmu walaupun perasaanmu ikhlas terhadapnya, tapi jangan biarkan dirimu tersia-sia. Marilah kita sama-sama doa semoga Allah kurniakan kita the right man at the right time.

Saya rasa cukup sekadar ini dulu. Banyak kekurangan dalam entry ini seperti yang saya katakan isu ini bukanlah saya selayaknya untuk mengulas. Sekadar perkongsian.

8 comments:

cik CT :D :D said...

bila kak didi bersuara ~~~

best best,dan saya faham (^_^)
semoga akan sentiasa faham dan melekat dalam hati

comey nye yang cik ct bg..ckp cik biru nk jgk 1 coklat tu.hehehe

take care kak didi ;)

Cik Hijau said...

Kenapa dengan suara kak didi? Huhuhu

Alhamdulillah faham dan tentunya cik CT akan terus faham insya Allah

(^_~)

izzati.abdullah said...

ok da boleh:)..keep up a good work!nnt sy blanje:P

Cik Hijau said...

Belanja saya mahal kak Zaty. Make sure be ready (^_~)

kiyo said...

Salam cik hijau... Bagu entry nih... Bg kesedaran kat saya.. Thanks for sharing

Anonymous said...

kak DIDILIDIDIDILIDIDIDILIDI~~~~~~

nasiayam said...

kak zaty blanje dila sorang je ke?wahahaha.kak zaty jgn riso,dila nih sbnrnya taste je yg mahal,fulus xmakan bnyk mane pon..ye dok cik dila?kalo ko nak tau la sbnrnya dila,bnyk je mknn yg aku bg kat ko slame ni,harga die bkn harga yg smpai kocek hangus laa..tp,alhamdulillah,tau la sket2 taste ko cmne,bleh je ko telan.[kalo ko terpaksa,wallahualam la ye..huhuhu]

ok,komen pasl n3 ni plak--n3 ni sswai ntuk org yg blum terlmbt,yg terfkir2,yg terasa2,yg mengidam2.n ntuk sesape yg ada perasaan `inginkan`....xyah laa..buek habih an bogheih yo[loghat n9:buat habiskan beras je].bersykur la antum sume xmerasa sakitnya,jgn anggp diri anda xnormal jika anda blum ber`psgn`[scr xsah la].btul dila kata,manisnya menunggu n berusaha membaiki diri sblm tiba waktunya,lebih indah..penting fatrah sblm nikah tu.sbb,kat ctu la medan kiter ntuk berlatih hdup sorang2.sok,kalo da kwen,bkn 24jam berkepit.kalo sblm kawen pon hati xkuat nak lawan perasaan,lepas nnti?anggp la fatrah yg mencabar ni,sbg prophylaxis[istilah farmakologi--mksdnya,sbg persediaan spya keadaan xjadik lebih teruk if mudhorat dtg]ntuk hdpi yg lebih lg sblm mati.kalo mati skrg pon,if kiter melawan yg buruk,kan untung jgk?kan?

so,jgn rasa diri anda kurang berbanding kawan2 yg dah ada couple.sbb,kekurangan yg anda rasa tuh adalah kelebihan anda sbnrnya.u just have to reverse it,it`s all about ur own mind.ada pesanan bijak pndai--start considering bad things as positive,ur life will be better sooner,with God`s will[^o^]..saranghey

Cik Hijau said...

Uish, panjang ulasan nasiayam. Itu dia yang dinanti telah muncul. (^_~)