Wednesday 16 May 2012

Sanah Helwa Abuya, Selamat Hari Guru

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Terkeliru dengan masa dan wish status adik saya di Facebook menyebabkan saya pening dengan tarikh-tarikh penting 
15 Mei : Hari Lahir Abuya
16 Mei : Hari Guru


Internet seperti chipsmore menyebabkan saya tidak dapat menelefon rumah. Sekadar ucapan di FB dan doa daripada jauh.






Sanah Helwa Abuya. 


Guru KEHIDUPAN saya. Semoga dikurnia kesihatan dan umur yang berkat. Nikmat dan kesenangan di dunia dan akhirat. Yang penting, bahagia di samping anak-anak yang comel. Cewah ^_^



Dialah Ummi Dialah Guru

Selamat Hari Guru kpd ummi:

  • Guru Kemahiran Hidup kelas saya ketika tingkatan 1
  • Guru Geografi dan Guru Kelas saya ketika tingkatan 2
  • Guru Sejarah kelas saya ketika tingkatan 3
  • Guru Sidang Rediaksi Majalah Sekolah 2003
  • dan yang paling utama Guru KEHIDUPAN saya juga.


Ummi seorang cikgu yang sangat tegas di sekolah. Saya sendiri tidak berani untuk memanggil panggilan ummi sehinggalah waktu persekolahan habis. Apatah lagi mudah-mudah lepak di bilik guru, tak berani! Memang seperti anak murid berhadapan dengan seorang cikgu bukan sebagai mak saya.

Tapi apa yang saya tahu, banyak-banyak subjek, subjek Sejarahlah yang paling saya enjoy sekali. Pembawakan dua hala yang pasti menarik minat pelajar. Sejarah itukan indah.


Tidak lupa kepada guru-guru:
  • Sek Ren Keb Kg Jawa, Klang
  • Sek Keb Jln 3, BBB
  • Tahfiz ABIM Jln 3, BBB
  • SAMSMEL
  • SMKA Maahad Hamidiyah Kajang
  • KMPk, Gopeng
  • Mansoura University

Tukar profession sebentar



Kenangan

Saya pernah mengajar sambilan di tadika selepas SPM selama 2 minggu bersama dua orang kawan. Ketika itu tenaga pengajar yang sepatutnya tidak tiba pada waktu yang dijanjikan kerana masalah tertentu. 

Hari-hari terdapat ibu bapa yang menghantar anak mereka seawal 6 pagi ke tadika! Malah ada kanak-kanak sekecil 3 tahun kerana beliau kebosanan di rumah katanya. Itulah Muhaimin. Dengan Muhaiminlah pertama kali saya cuba memahami dialek bahasa Kelantan.  

Saya ditugaskan mengajar kanak-kanak tadika 6 tahun di waktu pagi, mengajar membaca bagi kanak-kanak taska dan mengajar mengaji di waktu malam bagi pelajar-pelajar sekolah rendah. Maka tugas betul-betul selesai pada pukul 10 malam.

Antara cabaran adalah apabila sedang mengajar, salah seorang anak murid saya kebosanan. Sudah, saya sendiri mati kutu ketika itu. Kanak-kanak tidak boleh dipaksa minat mereka. Maka saya bercerita mengenai dosa dan pahala. Nampak mereka seronok dan mula memberikan respons positif. Tapi, bersedialah dengan soalan-soalan mereka tambahan mereka sangat 'jujur' berkongsi cerita.

Apabila tiba waktu solat berjemaah:

'Ustazah, solat Zohor 2 rakaat jela. Malas.'

'Solat Zohor berapa rakaat? Kalau 2 rakaat solat apa?'

'4. Subuh yang 2 rakaat'

'Ok, so kena solat 4 rakaat la. Kita bukan nak solat Subuhkan.'

Pesan pengetua, berhadapan dengan kanak-kanak pandangan pertama yang harus ditunjuk adalah ketegasan tapi bukan garang. Pernah sekali anak murid saya bernama Muaz masuk ke kelas dengan wajah sedih dan hampir menangis

'Kenapa Muaz?'

'Tadi saya pandang ustazah dan senyum tapi ustazah tak senyum. Muka garang.'

Segera saya memujuk beliau dengan menyatakan saya tak perasan dan tak marahkan pun beliau.

Sekadar berkongsi cerita. Saya hanya bergelar guru seketika sahaja sekadar 2 minggu. Itu pun telah menjadi kenangan pahit dan manis bagi saya. Bagaimanalah perasan pendidik sepenuh masa sebenar?



SELAMAT HARI GURU kepada semua PENDIDIK. 




p/s: Rasanya saya sangat jarang berkongsi cerita sebegini dengan pembaca

2 comments:

Unknown said...

haha, come cerita last =P

Cik Hijau said...

^-^...kanak2. Belum lg cter lempeng jd roti canai. memori2~~