Monday 20 April 2009

Di Mana MALUmu

"Aku nak buat 1 permintaan boleh? Buangkan gambar aku yang sorang-sorang dalam friendster" Pinta sahabat karib saya ketika di KMPk melalui ruang YM.

"Tapi friendster aku private, tertentu sahaja." duga saya walhal jelas saya terlepas pandang soal ini.

"Aku MALU, tolong la."

"Baiklah, usik je tadi." Sambil tersenyum saya terus membuang gambar beliau dari album friendster milik saya.


HADIS
Daripada Abu Mas'ud 'Uqbah ibn 'Amru al-Ansari al-Badri r.a, beliau berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya antara kata-kata ungkapan keNabian terdahulu yang dapat diketahui dan dipetik oleh manusia ialah jika engkau tidak malu, maka lakukanlah apa sahaja yang engkau mahu." Hadis riwayat al-Imam al-Bukhari

Malu merupakan akhlak para nabi Allah dan malaikat. Menurut kitab hadis 40 Imam Nawawi makna suruhan hadis ini:
  1. Suruhan terhadap tahdid (kecaman)
  2. Suruhan terhadap perkara harus (pilihana samada buat atau tidak)
  3. Suruhan sebagai pilihan yakni sebagai benteng maksiat
Malu terbahagi kepada dua
  1. Malu yang diusahakan
  2. Malu merupakan fitrah

DI MANA MALUMU?
Suka untuk saya mengambil makna bahawa malu itu benteng kepada maksiat dan perbuatan tercela. Orang yang beriman pasti tertegah untuk membuat maksiat dengan sifat malu dalam diri mereka.

Hadis Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim: "Sifat malu adalah salah satu cabang daripada iman."

"Hendak tegur tak yang itu?" Tunjuk sahabat serumah saya ketika kami dalam perjalanan pulang dari tusyen malam.

"Jomlah, kita sama-sama kuat sikit." Maka kami serumah menegur dua orang adik yang berdua-duan di kawasan gelap. Namun tindak balas yang diterima menggeramkan, paling kurang rasalah malu pada senior-senior yang melihat perbuatan mereka.

Pokok Semalu pun menguncup malu

Saya tidak pasti apakah perasaan mereka yang berjalan berdua sambil dilihat orang ramai, mereka yang berpakaian ketat dan pendek sehingga menampakkan punggung, tidak malukah? Usahkan kita fikir ketidak segan mereka dengan pandangan manusia yang zahir, bagaimana dengan pandangan Allah? Tiada rasa bertuhankah?

Setelah diberi peringatan demi peringatan, lakukanlah maksiat dan tunggulah pembalasan daripada Allah!


MALU ITU FITRAH
"Kenapa tak pakai baju baru?" tanya Sara apabila melihat temannya tidak memakai baju baru pemberiannya.

"Malu, baju tu ikut bentuk badan." jelas Ikin agar Sara memahami.

Sesungguhnya dalam diri manusia terutama wanita tertanam sifat malu yang tinggi. Saya juga wanita seperti kalian. Malu merupakan fitrah diri kita. Mengapa kalian menidakkan rasa malu itu. Sesungguhnya malu itulah yang menghijab kita dari maksiat. Malu itu mampu memelihara diri kita. Jangan nafikan fitrahmu.


REALITI ZAMAN KINI
Dahulu saya punya rakan yang bersekolah agama maka saya yakin dia telah diberi tarbiyah asas dalam kehidupan namun dia tersungkur dibawa arus kelalaian. Semoga Allah memberi hidayah dan taufiq kepadanya serta mengampunkan saya kerana gagal membimbing dirinya.

Ketahuilah memegang agama itu ibarat menggenggam bara api. Janganlah kita kalah kerana terikut dengan kebiasaan kebanyakan orang. Contohnya budaya couple yang menjadi amalan remaja masa kini menyebabkan yang tidak bercouple kadang kala terasa janggal.

(gambar hiasan)

Sekalipun golongan majoriti yang melakukan sesuatu perkara, tidak semestinya itulah yang benar ibarat seorang pemandu wanita yang disound pemandu lelaki kerana mematuhi had laju di jalanan. Jika kita tergolong daripada kumpulan minoriti yang cuba berpegang dengan prinsip Islam, jangan bimbang kerana:

“Islam itu bermula sebagai sesuatu yang dipandang ganjil. Dan ia akan kembali dipandang ganjil sebagaimana ia bermula. Maka beruntunglah orang-orang yang dipandang ganjil (kerana Islamnya mereka)” [Hadith riwayat Muslim]


Wallahualam.

p/s: Alhamdulillah hilang tension, boleh sambung study.

No comments: