Wednesday 4 March 2009

Lupakah kita?

Masih ingatkah kita kepada Palestin? Saya bertanya kepada diri sendiri hari ini.

Ketika isu Gaza hangat diperkatakan hampir segenap ruang terbakar. Membuak-buak amarah kita melihat saudara seIslam kita ditindas. Kita menangis melihat gambar yang disiarkan malah hilang selera ketika melihat video mangsa kekejama
n kafir laknatullah.

Namun kini, masih ingatkah kita? Masih kuatkah kita untuk meneruskan pendirian kita untuk memboikot. Mengharapkan untuk turun sendiri ke Palestin jauh sekali. Tetapi kesal sekali, isu ini seolah ditelan zaman. Dulu tangan dan nafsu yang dihalang membeli barangan boikot kini kita sendiri yang membeli. Di manakah pendirian kita?

Dahulunya saya cuba mengelak untuk
mengambil kaffein tetapi kini demi mengelakkan cepat letih saya terpaksa mengamalkan pengambilan kaffein setiap pagi. Bila menyebut kaffein maka kita tidak terlepas membayangkan NESCAFE. Di Mesir terdapat produk alternatif lain seperti BONJORNO. Kedua-duanya adalah kaffein tetapi mengapakah kita tetap memilih NESCAFE. Ada apa dengan selera kita berbanding nyawa dan maruah saudara seIslam kita? Kesan tetap sama tetapi kenapa kita masih beralasan.



Kita marah sekiranya saudara kita enggan memberi bantuan kepada ahli keluarga kita ketika memerlukan. Apakah kesengsaraan saudara seIslam kita tak mampu menusuk hati kita? Mereka saudara seIslam kita. Diikat dengan pertalian AGAMA. Jika kita tidak sanggup melihat ahli keluarga kita diinjak2 begitu juga sepatutnya sikap kita tidak tegar melihat SAUDARA kita diinjak.

Saya mengingatkan diri ini dan juga sahabat-sahabat di luar sana. Saya menyeru paling MINIMUM pengorbanan kita terhadap saudara seIslam kita adalah dengan memBOIKOT barang-barang Israel. Maka marilah sama2 muhasabah dan mengingatkan diri kita.


p/s: Dalam hadis dari Tsauban r.a. maula Rasulullah s.a.w. ketika beliau berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Hampir terjadi keadaan yang mana umat2 lain akan mengerumuni kalian bagai orang-orang yang makan mengerumuni makanannya. “Salah seorang sahabat berkata; “Apakah kerana sedikitnya kami ketika itu?” Nabi bersabda: Bahkan, pada saat itu kalian banyak jumlahnya, tetapi kalian bagai ghutsa’ (buih kotor yang dihanyutkan air ketika banjir). Pasti Allah akan cabut rasa segan yang ada di dalam dada-dada musuh kalian, kemudian Allah campakkan kepada kalian rasa wahn. “Kata para sahabat: “Wahai Rasulullah, apa Wahn itu? Beliau bersabda: “Cinta dunia dan takut mati. “

Itulah yang berlaku pada kita semua sekarangkan? Tanyalah iman kita.

No comments: