Saturday 21 February 2009

Hikmah Nabi Terakhir di Tanah Arab


Di kala bangsa Arab dilanda kejahilan yakni zaman jahiliah, dunia dikuasai oleh dua negara iaitu Parsi dan Romawi dan diikuti Greek dan India.

Parsi
Parsi ketika itu merupakan medan persaingan agama dan falsafah yang beranika corak. Pada keseluruhannya pemerintah dan pembesar mengganut agama majusi. Ajaran ini mengalakkan lelaki berkahwin dengan ibunya, anak perempuannya atau adik dan saudara perempuannya. Malah tatasusila dan akhlak telah terpesong dari nilai kemanusian.

Rom
Kerajaan Romawi ketika itu kuat dipengaruhi semangat penjajahan dan bergelut dalam persengketaan agama dengan pihak Kristian di negeri Syam (Syria) dan Mesir. Ia bergantung sepenuhnya kepada kekuatan tentera dan cita-cita yang begitu berkobar-kobar demi mencapai matlamat. Negara ini berada dalam keadaan kucar kacir dan rakyat jelata hidup menderita dengan kemerosatan ekonomi, pemerasan dan kenaikan cukai yang melampau.

Greek Tua
Greek Tua tenggelam ke dalam dasar lautan khurafat dan dongeng yang tidak memberi sebarang hasil dan manfaat.

India
Menurut penegasan Professor Abul Hassan Al-Nadwi ahli sejarah dan pengarang sebulat suara menyatakan bahawa India di permulaan abad keenam Masihi terlibat dengan kemerosotan agama, akhlak, dan kemasyarakatan.

Bangsa-bangsa ini terseret ke lembah kerosakkan, kacau bilau dan perpecahan disebabkan kemajuan dan ketamadunan yang berasaskan harta benda semata-mata tanpa panduan agama dan wahyu Ilahi.



Hikmah Pemilihan Semenanjung Arab
Semenanjung Arab ketika itu merupakan satu kawasan yang tenang, jauh dan terpencil dari anasir-anasir yang merosakkan tadi. Bangsa mereka langsung tidak pernah merasai kemewahan dan kemajuan seperti Parsi. Mereka juga tidak mengganut ideologi dan falsafah seperti Greek Tua.

Mereka ini tercari-cari ke arah pembentukan manusia yang terpuji tetapi malangnya tersesat jalan. Mereka membunuh anak perempuan, membelanjakan wang yang banyak dan berperang kerana maruah.

Dan sesungguhnya kamu sebelum hari ini adalah dari golongan orang-orang yang sesat. (Al-Baqarah: 198)

Secara geografi, Semenanjung Arab terletak di antara Parsi dan Rom. Muhammad al-Mubarak seorang professor Mesir menyatakan pendapat berbunyi: "Orang yang memerhati dan memandang kepada bangsa Arab akan dapat melihat bagaimanakah bangsa Arab boleh berdiri di masa silam di tengah2 dua tamadun yang melebar di kiri dan kanan. Di sebelah kirinya tamadun barat yang keterlaluan telah mencuba mencipta gambaran imej manusia dengan alirannya yang kering pucat dan tak berhias dan tidak terjejas dengan hakikat keinsanannya. Di sebelah kanannya pula tamadun kerohanian dan kejiwaan yang melambung ke alam khayalan seperti yang terdapat di India, China dan sebagainya."

Allah mampu menjadikan pancaran dakwah di Parsi, Rom atau India bersinar dengan gemilang tetapi pemilihan Semenanjung Arab dan seorang Rasul yang buta huruf, tidak bolah membaca dan menulis menyingkir sebarang syak wasangka manusia terhadap kenabian dan kerasulan.

Dialah (Allah) yang telah mengutuskan di kelompok buta huruf seorang utusan daripada kalangan mereka (untuk) menyampaikan kepada mereka ayat2Nya dan menjauhkn mereka daripada syirik dan mengajar mereka kitab2 dan hikmat dan sesungguhnya mereka itu dahulunya dalam kesesatan yang amat sangat. (al-Jumu'ah :2)

Rasulullah diutuskan dalam suatu bangsa yang kebanyakkannya juga buta huruf seperti baginda dan jika dibandingkan dengan bangsa2 lain mereka belum pernah diracuni dan dipengaruhi oleh sebarang tamadun, pemikiran dan falsafah yang berserabut.

Ia turut menyingkir sebarang andaian bahawa sekiranya Rasulullah seorang yang boleh membaca, mungkin baginda membaca dan mempelajari kitab-kitab lama yang mengandungi sejarah manusia purba dan tamadun negara2 jiran.

Dari segi kedudukan ilmu, kedudukan Semenanjung Arab di tengah2 pelbagai bangsa menjadikan perjalanan penyebaran dakwah Islam tersebar luas dan mudah.

Bahasa Arab dipilih sebagai perantaraan dakwah Islam dan bahasa yang menerangkan serta mentafsirkan percakapan atau kalam Allah untuk disampaikan kepada kita. Bahasa Arab sendiri mempunya keistimewaan yang melayakkan untuk dipilih sebagai bahasa utama Islam.

Pelbagai lagi hikmah Nabi terakhir di Tanah Arab sekiranya kita mampu mengkaji.

Wallahualam.


p/s: Ini sahaja yang saya mampu kongsi setakat ini memandangkan jadual semester ke 2 saya yang agak kucar kacir.