Tuesday 13 April 2010

Ayam Masak Madu

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Saya tidaklah pandai memasak. Cuma belajar melalui resepi di internet terutama laman web kegemaran saya www.myresipi.com. Ada yang bertanya dalam banyak-banyak senarai resepi bagaimana saya memilih resepi. Hmm, kebiasaanya saya memilih resepi berdasarkan siapa yang menghantar (kegemaran saya adalah kak dayang jack), jumlah komen dan bahan-bahan yang digunakan (juga gambar yang menarik ^_^)

Tapi entah mengapa saya rasa masakan saya kurang menjadi tahun ini. Teringat umi pernah menegur ketika saya memasak dalam keadaan terpaksa. Keikhlasan dalam memasakan menghasilkan masakan yang menyelerakan. Hmm, nampaknya perlu semak balik niat. Memasak pun perlu ikhlas.

Sebenarnya mahu berkongsi resepi iaitu resepi ayam masak madu dan pastinya diambil dari myresipi. Inilah resepi pertama yang saya kongsi dengan nenek. Nenek saya dulu tak percaya saya boleh memasak.


Ayam Masak Madu

Bahan-bahan 
  1. 1/2 ekor ayam
  2. garam
  3. kunyit
  4. 1 sudu rempah kari ayam
  5. 3 ulas bawang putih
  6. 1 inch halia
  7. bawang besar
  8. cili kering
  9. madu
  10. gula merah
  11. sos/tomato puree
  12. air

Cara-cara
  1. Potong ayam mengikut keselesaan. Perapkan bersama bawang putih dan halia yang sudah ditumbuk, serta garam, kunyit dan rempah kari.
  2. Ketuk-ketuk ayam untuk asing dari rempah perapan. Simpan bahan perapan untuk kuah. Goreng ayam hingga masak, ketepikan.
  3. Panaskan minyak, goreng bawang besar hingga layu. Masukkan lebihan rempah perapan tadi dan cili kering. Tumis hingga terbit minyak.
  4. Masukkan tomato puree, madu, gula merah & air. Kacau.
  5. Jika hendak ayam lembut, masukkan semasa masih banyak kuah . Jika hendak garing, tunggu kuah pekat baru masukkan ayam.
  6. Siap untuk dihidang. Boleh taburkan bawang goreng atau daun sup. 

1 comment:

Jamal Rafaie said...

Salam..

Salam ukuhuwah di alam maya.. Emm, tentang menu ni, terliur nak makan ayam masak madu ni.. Mungkin boleh tunggu orang lain masakkan kot.. Hehe.. (saya tak tahu masak)