Friday 24 July 2009

Sahabat-Sahabat Saya

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah selesai separuh urusan bank akibat kecuaian saya menghilangkan kad bank. Macam-macam yang berlaku dalam hidup saya kebelakangan ini. Betullah bahawa ketenangan dalam bertindak adalah penting.

Bersangka baiklah dengan Allah, maka dengan dengan izinNya pasti ada jalan keluar. Allah hadirkan saya sahabat-sahabat yang berjasa dalam hidup saya. Mereka muncul di kala saya memerlukan.


DUNIA MATRIKULASI
Di kala melangkah ke dunia matrikulasi, Allah kurniakan saya sahabat-sahabat yang membimbing saya daripada hanyut dunia luar yang penuh cabaran. Alhamdulillah banyak perkara saya peroleh daripada mereka. Pengenalan hanya 3 bulan dirasakan seperti lebih dari itu.

Saidina Umar r.a berkata : "Hendaklah kamu berkawan dengan kawan yang bersifat benar, hiduplah di bawah jagaan mereka, kerana sesungguhnya mereka merupakan perhiasan ketika senang dan bekalan ketika susah."



Sehingga kini saya kagum dengan mereka. Sehingga kini saya masih selesa berkomunkasi dan berkongsi pendapat bersama mereka. Semoga Allah merahmati perjuangan kalian.


MESIR
Kehidupan di Mesir yang penuh dugaan. Tapi, dalam kepahitan itulah wujud kemanisan. Dalam menongkah cabaran kehidupan, Allah terus kurniakan saya sahabat-sahabat di sisi saya.


Bersama-sama Huriyyah

Ketika di Matruh, entah mengapa telefon saya gagal berfungsi. Adus, di kala kerja yang masih tertangguh dan telefon penting bagi melancarkan gerak kerja. Tanpa disangka-sangka salah seorang sahabat baik saya memberikan saya sebuah telefon. Memberi bukan meminjamkan. Siapa sangka, wujud individu yang sanggup memberi anda telefon Sony Ericsson 3G tetapi itulah yang terjadi.


Imtiyaz ketika masih lagi berenam

Ketika tahun 2, saya terpaksa menghadapi peperiksaan dhur sani. Suasana yang agak menekan dan memenatkan bagi saya. Alhamdulillah Allah terus membantu saya. Ahli-ahli beit saya sanggup untuk menggantikan giliran memasak dan mengemas rumah. Saya hanya dikehendaki mengulang kaji sahaja. Terutamanya Umi Nadzirah yang sering merebuskan 2 biji telur setiap kali sebelum saya ke dewan peperiksaan.

Banyak lagi peristiwa yang ingin saya coretkan mengenai sahabat-sahabat saya. Mereka hadir dalam hidup saya dengan membawa seribu satu makna yang tersendiri.


ITHAAR
Islam mengajar kepada kita bahawa setinggi nilai ukhuwah adalah seseorang itu mengutamakan saudaranya melebihi keutamaan dirinya sendiri iaitu ithaar. Saya percaya inilah yang cuba diterjemah oleh sahabat-sahabat saya dalam kehidupan mereka.

Dahulu saya pernah menganggap semua ini adalah plastik semata-mata. Namun kini Allah tunjukkan kemanisan ukhwah malah ukhwah kerana Allah itu teramat bermakna.


SALAAMATUS-SADR
Serendah-rendah nilai dalam berukhwah adalah berlapang dada iaitu salaamatus-sadr. Bersahabat ibarat bercinta. Ada masa gembira dan ada masa bersedih. Ada masa senang dan ada masa sukar. Bohonglah sesuatu perhubungan itu tidak pernah dilanda badai.

Terus terang, ada masa saya rasa tercabar apabila terlalu banyak terhutang budi. Ada masa kesabaran tergugat dengan sikap sahabat-sahabat. Ada masa pertengkaran melanda sehingga air mata pun mampu menitis apabila hati terhiris.




Di sinilah konsep berlapang dada dan bersangka baik itu dipraktikkan. Teringat dialog dalam satu drama: "semua orang punya sikap, yang penting ikhlas dan saling menghargai sikap". Terimalah dan berlapang dada dengan kelebihan dan kekurangan sahabat kita serta bersama-sama membaiki diri dan meningkat potensi diri.


NILAIAN UKHWAH
Dari Abu Hamzah, Anas bin Malik r.a khadam kepada Rasulullah SAW: bersabda Nabi SAW: Tidak beriman seseorang kamu, sehinggalah dia mencinta saudaranya sama seperti dia menyintai dirinya sendiri.

Marilah kita sama-sama cuba mempraktikan hadis di atas. Semoga anda juga berjaya bertemu sahabat-sahabat yang membimbing ke jalan kebenaran bukan kesesatan. Semoga kita terhindar daripada ketaksuban persahabatan atau dengan kata lain asabiah.

Kepada semua sahabat-sahabat saya, semoga kita dapat bersahabat sehingga ke syurga. Saya percaya bahawa persahabatan kerana Allah takkan digugat kerana kebosanan dan dugaan. Saya percaya persahabatan kita bukan dipengeruhi batasan sempadan negeri, kekayaan, kemasyhuran mahupun rupa paras dan kelebihan.



2 comments:

chickenrice said...

eh2..bkn aku ada reply sumthing kat post nih ke??belik...huhuhu...weyt,jgn lupe wida` aku kat hanan..btw,sblm aku blik,isikan citer yg ko tgk tuh kat aku...hihihi

btw,ko kater hari tuh xder gmbr ko kat fdster aku kan?ceh..cam la gmbr aku ad dlm fdster dia..ahaks!!ni gmbr ko yg aku ltak kat fdster..hihihi..http://www.friendster.com/photos/103538057/1/112515740#pic=6542490411112515740

Anonymous said...

buleh tahan karangan ni............