Wednesday 16 March 2011

Bonggol Unta

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Hadis : Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud :

"Dua golongan di kalangan ahli neraka yang tidakkan aku pandang iaitu kaum yang bersama mereka cemeti seperti ekor lembu yang dengannya digunakan memukul orang lain dan wanita-wanita yang berpakaian bagaikan bertelanjang yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk membuat maksiat. Sanggul dikepala mereka ditusuk tinggi-tinggi seperti bonggol unta yang sangat lemah. Mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya sedangkan sesungguhnya bau syurga itu sudah boleh dicium dari jarak demikian dan demikian." (Riwayat Muslim).

Allah, Allah, Allah. Itu sahaja mampu saya ucapkan dalam hati apabila melihat trend berhijab sejak akhir-akhir ini. Dahulu ketika kecil-kecil apabila umi bercerita mengenai hadis tersebut saya tak dapat membayangkan bonggol unta di kepala orang. Ish-ish gaya macam mustahil sahaja.

Sebenarnya pertama kali saya melihat bonggol unta seperti yang disebut baginda SAW ketika menghadiri pameran buku sedunia di Kaherah dua atau tiga tahun lepas. Seorang wanita arab Emirate begitu anggun sehingga menarik perhatian saya tetapi saya agak terkejut kerana sanggulnya begitu pelik pada saya.




Namun kini trend bonggol unta cukup popular di Malaysia. Kadang-kadang kelakar juga memikirkan saya begitu mengelak meniru trend arab kerana merasakan tidak sesuai dengan jiwa seorang anak Malaysia. Namun apabila pulang saya melihat orang Malaysia seolah-olah meniru trend timur tengah.

Sebenarnya ini bukan isu trend semata-mata. Tetapi isu aurat yang semakin dilupakan dan tidak diendahkan muslimah kini. Rasulullah SAW telah member amaran, namun kita masih terbawa-bawa dengan trend yang tidak menepati syariat. Tak silap saya, terdapat sanggul palsu dijual dipasaran.




Terdapat seorang ustaz mengulas trend sanggul tinggi yang kian popular di Malaysia. Apa yang saya faham daripada ulasan beliau adalah sekiranya sanggul yang ditinggikan itu dilakukan dengan niat kecantikan dan menunjuk-nunjuk maka hukumnya adalah haram. Perlulah direndahkan sanggulnya supaya kurang ketara. Penjelasan yang lebih mendalam boleh klik.

Ketika di tadika, saya sering kecut perut apabila ustazah menceritakan bagaimana azab api neraka terhadap muslimah-muslimah yang mengabaikan aurat mereka. Isi kepala menggelegak. Rambut ditarik-tarik. Sunggguh seksa membayangkan sedangkan hakikatnya dahsyat neraka itu tidak terjangkau dek keupayaan akal.

Itu isu sanggul seperti bonggol unta. Belum lagi isu memakai tudung tapi mendedahkan batang leher. Itu trend juga saya lihat. Isu memakai tudung tetapi memakai baju berlengan pendek. Terlalu banyak isu aurat yang tidak selesai.

Saya bukanlah individu yang menolak fesyen. Bagi saya menjadi seorang muslimah kita hendaklah tampil kemas dan segak. Bukan untuk dibanggakan tetapi itulah imej seorang muslimah. Bersih dan kemas. Namun saya lihat kadang-kadang apabila kita cuba berfesyen  kita melanggar syariat.

“Islam itu bermula sebagai sesuatu yang dipandang ganjil. Dan ia akan kembali dipandang ganjil sebagaimana ia bermula. Maka beruntunglah orang-orang yang dipandang ganjil (kerana Islamnya mereka)” [Hadith riwayat Muslim]

Fahamilah Islam secara menyeluruh. Jangan jadikan trend kebanyakan  orang sebagai dalil kita untuk membuat sesuatu. Jelas bahawa kebiasaan itu tidak semestinya benar dan keganjilan itu tidak semestinya salah. Kehidupan ini memerlukan ilmu yang benar dan tepat sekiranya syurga menjadi impian.


p/s: Mengupdate blog di Masjid Negeri ketika sendirian menunggu bertolak ke KLIA. 


2 comments:

nasiayam said...

lama dah tak dtg ziarah kawan baik aku sorang nih.

betul3..ada jual bonggol palsu tuh,tuh yg lawak tuh.dia anak tudung+bonggol[made of span].aku tergelak2 kot ngan mak aku masa tgk mende tuh.haha...

skali aku tgk bonggol tuh,mcm tpt org cucuk jarum peniti ada jugak.hahaha.

skrg bukan isu bonggol ni je,tuh belum masuk lg bab pakaian ketat tp menutup aurat.baju pakai ala2 gaun,tp,inner ketat tuh.tmbh plak wa tudung lilit.aku rasa,masyarakat kita nak jadik mcm org arab mesir ni jgk..tgk jela diorg..tak lama nnti masyarakat kite jadik cmtu jgk la

pqa said...

bgus entri ni,sy x pkai bonggol unta tu tp sy pakai sepit rmbut.kalau untuk keselesaan boleh kan wlaupun sepit rmbut tu membonggol tp taklah meninggi??